torsdag 7 maj 2009

"Träna din moraliska muskel"

Så skrevs det i Norran i måndags. Benämningen syftade på vår självdisciplin. Alla behöver vi kämpa med att träna upp denna muskel så att den fungerar bättre. När man väl lyckats med att styra sin självdisciplin mot att t.e.x. börja motionera, så kommer motivationen som ett brev på posten.

Allt går mycket lättare när man känner sig motiverad. För att hålla motivationen vid liv är det viktigt att sätta upp mål. Man bör även sätta upp delmål och vara realistisk i sin planering.

Att planera tycker många är jobbigt och lite onödigt. Att "ta det som det kommer" kan fungera i vissa lägen - men ack för få, enligt mig själv. Har man gjort en genomtänkt planering av hur man ska uppnå mål man strävar mot, där man försöker se lösningarna i stället för problemen, då är chansen att lyckas betydligt större!

Med planeringen har man gjort grovjobbet och man har en grund att falla tillbaka på, ifall man skulle gå vilse på vägen mot målet.

Min egna livsplan omrevideras ständigt. Man måste nog vara lite kritisk och kunna utvärdera den med jämna mellanrum. Kanske behöver man även backup-planer ifall plan A inte fungerade. Allt detta för att vara bättre förberedd på livets nyckfullhet.

Jag märker att när jag är bättre förberedd, är bättre påläst, har klarare mål i sikte och ett syfte med vad jag åtar mig, så mår jag mycket bättre. Jag blir mer självsäker, målmedveten, mindre lättpåverkad av min omgivning och tryggare i mig själv.

Osäkra individer som inte riktigt vågar hävda sig, är tveksamma i sin framtoning, känner sig lite obekväma och är lättstyrda av andra, de skulle bli hjälpta av att träna upp sin "moraliska muskel". Jag kan med säkerhet säga att det är så, det är jag själv ett levande bevis för! Been there - done that! :-)

Ha det bäst - och träna på...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar