måndag 6 april 2009

Konsekvenser av missar

Jordbruksverkets regler kring in- och utrapportering av slaktdjur via deras CentralaDataBas är stentuffa. Jag gillar regler som inte kan tänjas på. Det skapar en respekt för systemet. Uppkomster av "tjafs" förminskas, samt det sätter lite eld i baken på vi som använder oss av systemet, att göra rätt!

Gör man fel förlorar man tusentals kronor i EU-stöd, och att rätta till ett fel är inte heller lätt.

Min irritation över att detta inte fungerat i vårt hem har varit enorm. Mina höga organisationskrav har inte gått hand i hand med min kära mans det-ordnar-sig-attityd. Vi löste det problemet genom att han ensam fick ansvaret över denna rapportering till CDB-registret.

Allt för ofta har lösenordet för att komma sig in i denna databas varit försvunnen. (En lite rosa lapp med några bokstäver på). Ibland har rapporteringen skett i elfte timmen och då har siffror på djuren saknats, eller papper varit "försvunna".

Nu har tiden för inrapportering blivit överskriden på en massa djur och min kära R slet sitt hår sent i går kväll när lösenordet inte gick att hitta. Det må hända att detta blir en dyr läxa, men jag blir så less att vara tvungen att städa upp efter andras misstag.

Har suttit i telefonen hela förmiddagen med Jordbruksverket och försökt lösa detta problem. Nu måste jag in till Norsjö för att kunna skicka i väg ett fax. (Jordbruksverket tar tydligen inte emot inscannade dokument via mail - vad är det för skillnad?) Hoppas innerligt att detta är sista gången jag slipper reda upp en sådan här pappershärva.

Hur lär man folk bli mer ansvarstagande om de inte får lida av konsekvenserna för deras slarv?

Denna fråga är aktuell i så många skeden i våra liv. Hur lär man en person att komma i tid till möten, sitt jobb och andra sammankomster om de inte får ett "straff". Respektlösheten mot att man får låta andra vänta, samt bristen på ansvar för sina åtaganden gör mig upprörd! Allt för många som blir drabbade av dessa personers oförmåga att rätta sig efter tider och regler, låter problemet bara rinna ut i sanden. Man skyller på att XX har alltid varit sådan... hon/han lär sig aldrig att passa tider etc. etc..

Skitsnack, säger jag bara! Dessa notoriska personer har aldrig blivit förklarade för, på vilket sätt deras uppförande påverkar deras omgivning - egentligen! Vi är alldeles för rädda för att säga till varandra hur sena ankomster, uteblivna utlovade åtaganden påverkar oss och gör oss besvikna och arga.

Vi människor är inga tankeläsare och vi måste därför lära oss att kommunicera på ett mer "öppet" sätt. Det viktigaste i all kommunikation är att uppfatta allt det som INTE sägs...

Nu har jag predikat nog, för en stund i a f... :-)

Ha det bäst - helst till häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar