tisdag 21 april 2009

Medvetna val

Vi ställs hela tiden inför att göra olika val i vår vardag. Ska jag äta flingor eller mackor till frukost? Ska jag ta den blå eller den svarta tröjan? osv. osv. Många val gör vi utan att vi tänker på dem, vi gör dem utav bara farten, mest för att vi är vana att alltid göra så. När någon ifrågasätter varför vi gör på ett visst sätt, så har vi inte alltid ett uttömmande svar... "ja men, jag har ju alltid gjort det på det här viset!" :-)

De medvetna valen vi gör är, när vi väljer vilket teveprogram vi vill titta på, vilka kvällsaktiviteter vi vill ägna oss åt, samt vad vi vill läsa och på vilket sätt vi vill tolka det vi läser.

Samma textrad som läses utav fem personer, kan få fem olika tolkningar! Vår livstil, vårt arv, vår uppväxtmiljö, vår sociala status och vår personlighet, gör att vi alla tolkar det vi läser på olika sätt. Personer som tycker att de känner igen sig i skrivna texter, behöver inte alls ha något med innehållet att göra.

Kanske det är budskapet i den skrivna texten som skribenten vill förmedla..? Inte att konkret peka på någon speciell person eller händelse...? Väljer personer att känna sig träffade av vad som skrivs, är det för att de gör ett medvetet val att känna så. Man behöver inte läsa. Man kan titta på teve i stället. Eller lyssna på en cd-bok. Vi väljer själva att utsätta oss för saker och ting. Vill jag fråga en människa en besvärande fråga, måste jag förbereda mig på att det kan bli ett ännu mer besvärande svar. Vill jag göra körkorts-teorin, måste jag förbereda mig på att jag kanske kuggar.

Väljer du att läsa min blogg, kanske du måste förbereda dig på att känna dig träffad... ;-)

YOU can make a difference!

Live life, take care - be happy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar