söndag 19 april 2009

Reflektioner efter helgen


Nu är vi hemma igen! Vi har haft en jättetrevlig helg, med häst, häst och mera häst... :-) Det märks att Paula numera börjar vara ganska rutinerad i tävlingssammanhang. Hon stressar inte upp sig, planerar sin framridning mycket bättre och börjar veta vad hon själv behöver, för att kunna prestera. Med en sådan känslig häst som Nypon, så avspeglar sig Paulas humör och mående på en gång. Avslappnad och fokuserad Paula = Nypon likadan. Irriterad och stressad Paula = Nypon likadan... :-) Med Nypon är det så tydligt och jag skulle vilja sprätta alla på näsan, som hela tiden vill skylla sina misslyckanden i tävlingssammanhang på sina hästar, i stället för att granska sin egen ridning.

Visst finns det hästar med speciella personligheter och hyfs, men då måste vi visa, att vi som står högre upp på näringskedjan, minsann kan bemästra de egenskaperna. Vi är betydligt mer flexibla, uträknande och intelligentare än våra fyrbenta vänner. De som hela tiden personifierar sina hästar och pratar om dem i termer som att "Min häst är sur i dag för han fick inte sitt betfor i morse.." eller "Min häst är stressad för den tycker inte om att jobba vid den här tiden på dygnet". Det Kursivär djur vi håller på med. Inte fyrbenta människor med svans... :-)


Vill ni veta hur det gick för Paula...? :-) För er som inte ser det på bilden så kan jag informera att hon vann en blå-gul rosett och det betyder en första placering! Grattis Paula!!!!!! Vi är sjukt stolta och glada. Bra jobbat.

Jag har upptäckt att jag har fått en "arbetsskada" när jag vistas på tävlingar. Jag kan inte låta bli att lägga på minnet alla små detaljer som förgyller tävlingsplatsen eller arrangören. Speciella presenter vid anmälan i sekretariatet, snabba tilkännagivanden av resultat, kunniga funktionärer, informationen till deltagarna m.m. m.m. Jag suger åt mig som en svamp! Allt som är bra sparas på hårddisken.
Naturligtvis uppmärksammar jag även de mindre bra sakerna och försöker lära mig av andras misstag. Ganska skönt när man slipper göra dem själv! ;-) Jag märkte idag irritationen bland arrangörerna när de tävlande inte visar hänsyn till den arrangerande klubben. Tänker inte ekipage på det ideella arbete som läggs ner i samband med en tävling? Borde man inte visa sin respekt till klubben med att åtminstone höra av sig, ifall man inte tänkt delta vid tävlingen? Startlistor blir haltande och boxplatser står outnyttjade (medans andra måste stå i spilta) när ekipage uteblir.
Tävlingsekipagen har en viktig roll som ridklubbarnas ansikte utåt. Vad ger ett sådant uppträdande den klubben för rykte?
Jag bara undrar...

1 kommentar: