fredag 10 april 2009

Svårt med kommunikationen?

Aprilväder. Blöta ungar och nyckfullt, oförutsägbart väder. Idag kanske det är sista plogsvängen för min R, vi får väl se...

Har förstått att en del av mina läsare ägnar sig åt att leta efter "fel" i mina inlägg. Det kommer ni att hitta massor av! :-) Det jag skriver om just nu idag, det ställningstagande jag har just för tillfället, kanske inte går hand i hand med det jag tyckte för exempelvis tre veckor sedan. Saker kan ha hänt som fått mig att ändra uppfattning.

Det som skrivs i denna blogg är min sanning, så som jag ser på saker och ting. Knappast så tycker alla exakt lika som jag. Mer troligt är att de flesta tycker något helt annat eller, att de inte tycker något alls.

Jag tror alltid gott om alla människor jag möter, tills de bevisat motsatsen för mig. Tror det är min blåögda norrländska ådra som får en att tänka så. Det finns alltid anledningar till varför människor hamnat på glid, eller har ett beteende som är speciellt utmärkande. Det är vi som betraktare som inte orkar att ta reda på bakomliggande orsaker till varför folk beter sig som de gör. Oftast tror jag det handlar om okunskap. Ibland lättja - det är mycket enklare att placera in folk i "fack" på en gång, utan att behöva fundera så mycket. Men i bland även rädsla.

Konflikter mellan människor startar oftast när kommunikationen slutar att fungera. När samtalen uteblir så startar antaganden och spekulationer. Då blir det fel! Vi vet aldrig hur andra tänker eller uppfattar saker. Det får man endast reda på genom att kommunicera.

Kommunikation kallar man ett utbyte av information, (konkret att mottagaren för tillbaka någon form av respons) för att kommunikationen ska bli fullständig. När man pratar om "tvåvägskommunikation" är detta ett förtydligande av att mottagaren av budskapet besvarade sändaren med respons. En "envängskommunikation" är en ofullständig form utav kommunikation, då det saknas respons från mottagaren.

Hur kommunicerar du? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar