onsdag 15 april 2009

Till eftertanke

Har haft en riktig städardag i dag. Har sorterat och arkiverat papper kring skrivbordet, dammtorkat och plockat bland småprylarna i vardagsrummet. Nu kan jag med gott samvete säga att allt i rummet är dammfritt!

Skrivbordet är jag mest nöjd över och nu känns det mycket trevligare att sitta där och jobba.

Jag och Malin tog en shoppingrunda på varuhuset i eftermiddag. Köpte ny matta till vardagsrummet, nya klädhängare till hallen och tidskriftsamlare, för att kunna organisera papperna på skrivbordet bättre. Nu är allt på plats och det blev jättebra!

Hästarna har fått en vilodag i dag. Såren i Farmarpojkens mungipor läker fint och han verkar må mycket bättre.

När jag städade bland mina gamla papper hittade jag en gammal dikt jag sparat. Orden kommer från Sören Kirkegaard och de är så bra, så himla bra...

Om jag vill lyckas
med att före en människa mot ett bestämt mål
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.

Den som inte kan det
lurar sig själv
när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad han gör
med först och främst
förstå det han förstår.
Och acceptera att jag inte alltid förstår.

Om jag inte kan det
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
istället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet
börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa
inte är att vilja härska
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.

Idrottsledare, föräldrar, lärare, företagsledare och andra som på något sätt utövar ledarskap, borde fundera lite extra på det som Sören skriver om.

Ha det bäst! P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar