måndag 21 september 2009

Följder av inkonsekvens

Det finns två saker som jag väljer att lägga en stor del av mitt engagemang på:

1. Barns välbefinnande.

2. Människans samspel och behov av djur och natur.

Många andra saker ligger mig också varmt om hjärtat, men dessa två ligger i topp.

Det är många som håller med i positiva och utvecklande resonemang kring barnuppfostran, respekt, deras lärande, ansvarstagande och utvecklingstrappa. Men tyvärr upplever jag att allt för få lever som de lär!

Stöter allt för ofta på djurägare som predikar stort om vikten av konsekvens och att djuren ska se oss som "ledare", men när man ser dem i praktiken, inte alls praktiserar det de talar om.

Föräldrar som säger sig stå för vad de lovat och sen inte gör det. Muntliga straff som används som hot, men som sen aldrig verkställs.

Man kan dra många likhetstecken mellan förhållande djur-människa, människa-djur, djur-djur, människa-människa. Vad skapar inkonsekvens och respektlöshet i ovan nämnda relationer? Fundera lite på den frågan...

Att leva som man lär är inte alltid lätt. Ibland trillar man dit och väljer "den enkla vägen". Helt naturligt, vi är bara mänskliga... Viktigast är dock att man inte ger upp, vågar stå för sina åsikter, förlåter sig själv för när man känner sig svag och behandlar andra som man själv vill bli behandlad!

Idag kommer att bli en speciell dag. Har många "speciella" saker på agendan. Nu ska jag ta tag i dem! Först så flyttar vi lite tankar bara, och fokuserar.... :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar