torsdag 24 september 2009

Val för dagen

Jag är fast övertygad om att vi utsätts inte för fler svårigheter än vad vi klarar av. Ens personlighet avgör hur man väljer att handskas med dem. En liten motgång för en, kan vara en stor för en annan. Vårt undermedvetna fascinerar mig. Det överraskar mig med känslor, intryck och impulser. Dagar när jag väljer att noga lyssna inåt, är oftast de dagar som ger mig mest.

Gruvar du dig för något? Gör det genast!

Så mycket energi man har slösat på att oroa sig för saker och ting. Visst bör man ha ett öppet sinne och vara förberedd på att negativiteter kan komma. Men varför ta ut oro i förskott? Bättre att fokusera på här och nu och ta tag i problem när de väl dyker upp. Hur lätt är det annars att ta vara på och njuta av livet? Just nu..?

Visst, jag har en massa elände att brottas med. Såret. Som aldrig läker. Som måste läggas om två gånger/dag. Som ömmar, stramar och bråkar med mig. Som gör att jag känner mig oattraktiv, äcklig och sjuklig. Min onda och spända buk. Som gör att jag känner mig havande i nionde månaden. Men....

Jag väljer att vara glad för att:

Jag kan nu gå upprätt.
Jag kan göra toabesök utan alltför stora problem.
Jag kan köra bil.
Jag kan ha ridlektioner.
Jag kan baka. Och laga mat. Och städa.
Pappersarbetet tar inte musten ur mig.
Jag kan se en hel film och fokusera på innehållet i den.
Jag kan med tankens kraft välja bort min smärta.
Jag kan glädja människor. Och hjälpa dem efter bästa förmåga.
Jag kan vara ett stöd för andra.

Med ovan nämnda positiviteter så är faktiskt livet ganska härligt! :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar