torsdag 12 mars 2009

Hitta drivet

Slog upp ordet motiverad i SAOL; ge skäl för, ha intresse för ngt, så beskrevs ordet. Funderade på vad det är som gör en motiverad för saker och ting. Och vad händer när motivationen inte längre finns där?

I Wikipedia står det: "Drivkraft eller motivation, är det som skapar rörelse eller förändring. För individer är det synonymt med drivfjäder. Den som ger sig i kast med att försöka förstå bakomliggande drivkrafter på samhällsnivå noterar snart att dessa sällan är isolerade. Istället är de delar av ett komplex, där många aktörer och händelser samverkar. Att förstå och tränga in i dessa komplex är betydligt viktigare än att bestämma exakt vilken drivkraft som är den viktigaste."

Den förklaringen gillade jag. Man brukar ju tala om när "fjeera" (bondska) tar slut. :-) Har tänkt forska lite om motivationspsykologi. Ett väldigt intressant ämne, tycker jag. Användbart och nödvändigt i dagens samhälle med lågkonjuktur m.m.

Filmen i går var super, men jag lyckades somna ändå snett efter 23-tiden. Vaknade inte till förrän vid tre-tiden efter att ha drömt otroligt intensivt och detaljerat. Sjöblöt i svett, men ändå huttrandes pga feberns berg- och dalbana, lyckades jag till slut somna om.

Vid sex-tiden konstaterade jag att min kropp vägrade fungera idag. Det gick knappt att öppna ögonen helt, huvudet var tungt som bly och kroppen svarade inte på min önskan om uppstigning. Var tvungen ropa in tjejerna och be dem ta hand om hästarna i morse, hämta mobilen samt Ipren för att döva alla smärtsymptom. Tjejerna blir så förtvivlade, speciellt Malin, av att se mig så.

För en timme sen hade tabletterna gjort så att jag fått mig upp ur sängen. Tjejerna tordes inte släppa ut stressade Timber (han är 176 cm i manken) så han stod inne. I stallet var det en tjock dimma efter Timber som tokstressat över att bli lämnad ensam inne. Hade fullt sjå med att få av benlindor, täcka honom och få honom till hagen. Stackars kille, usch va han mådde dåligt...! Mina egna darrande ben blev en fis i rymden, när jag kände hans ångest och oro.

Ska försöka ägna mig åt pappersjobb nu på förmiddagen, medans hjärnan funkar hyfsat. Måste samla krafter till eftermiddagens aktiviteter...

P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar