söndag 15 mars 2009

Uppstigen från koma :-)

Nu har jag fått tid för min TILT-undersökning i Umeå. Den 25 mars blir det av. På Paulas födelsedag! Hon blev lite missnöjd, men jag har lovat henne göra tårtan klar innan jag åker.

Har faktiskt sovit i natt! :-) Eller, vet inte om det var sömn eller koma, *ler*. Är helt darrig och vinglig idag och funderar över vad som gett mig en sådan knout-out..? Har inga minnen av några drömmar i natt. Brukar alltid minnas en massa drömfrekvenser, men i natt kändes det som om jag la mig, nån släckte "lyset", sen tändes det igen - fast då var det morgon. Knäppt va?

Det var ju inte länge sedan jag gladde mig åt att det var 0,5 kg över min normalvikt på vågen. Den glädjen blev inte långvarig... Nu är det 3,5 kg minus igen, och vågen visar under 60 kg. Förbannat!

I dag ska jag försöka ta mig ut i det underbara vädret. Satt i traktorn i går och skrapade lite snömodd från gården, orkade tyvärr inte ta mig fram annat än via ett fordon. Vi tänkte ut på en gemensam skoter-tur idag, grilla lite och låta ungarna tolka med trick-skidorna. Det brukar va uppskattat!

Är så stolt över Paulas ansvarstagande i går. Hon har börja lägga till sig en hel del tonårs-trots och tonåringars "normala" ovilja, till att hjälpa till med göromål kring hemmet. Men efter att R förklarat på ett enkelt och ödmjukt sätt, att hjälper man inte andra kan man inte vänta sig hjälp tillbaka. Jobbar man inte, kan man inte förvänta sig att få en massa saker heller, och då tolereras inget gnäll om att "alla andra får en massa saker" heller. Dessa diskussioner är nog väldigt vanliga i tonårshem, visst? Efter att R bett henne hjälpa till i ladugården, och fått ett nej till svar, så stod hon ett tag i hallen och funderade och suckade. Till sist sa hon " Jag borde nog hjälpa R, visst mamma?"

Efter en timme i ladugården hos kalvar och får, kom hon kvittrande in och var så glad över att ha fått så mycket beröm från R. Till råga på allt, hade det varit roligt! :-) Tror ni det kändes i mamma-hjärtat då, eller?

Va rädda om varann! P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar