tisdag 31 mars 2009

Stänga dörrar och gå vidare

I dag har Paula tagit hål i öronen. Hon var jättemodig och gick till butiken alldeles själv. Hoppas det går bättre denna gång. Sist hon provade göra hål, så blev det hela tiden infektioner i örsnibbarna.

Nu har elektrikern äntligen varit hit. Tyvärr hann han inte allt klart, men spisen, ugnen och belysningen till vitrinskåpen är nu i gång. I morgon kommer de för att sätta in kaklet och jag är jättespänd inför slutresultatet! :-)

Hade ett djupt samtal med en väldigt klyftig kvinna i från Malå idag. Vi pratade sist med varandra för ca tre veckor sedan. Vi pratar alltid väldigt förtroendefullt med varandra och hon påminde mig om en del problem jag brottades med senast vi sågs.

Konstigt nog så kom jag knappt ihåg vad det var hon pratade om. Men till slut kom jag på det. Jag hade tidigare kämpat med att välja lämpligaste och smidigaste lösningen på problemet. Och tydligen hade jag hittat en bra väg ut ur det hela, för jag kom ju knappt ihåg det...Det är ju underbart om man kan lägga alla gamla problem bakom sig på det viset. Bara att stänga dörren, ta steget - och gå vidare. Och sen aldrig känna att man behöver älta det som varit :-)

Har träffat på alltför många bittra personer. Att vara bitter är att lida två gånger, sägs det ju. Och det stämmer nog. Varje minut i ilska och bitterhet är en förlorad minut av glädje.

Mitt i mitt skrivande av detta inlägg ringde telefonen. Det var en av mina favoritpersoner, när det gäller prat kring livets stora frågor. Vi hamnade i precis samma ämne som det jag nyss skrivit om, men han tog även upp ett annat ämne, nämligen krishantering.

Han hade varit på en kurs (eller var det en föreläsning?) i detta ämne. På ett väldigt enkelt, men ändå djupgående och förklarande sätt, så återgav han krishanteringens faser, som han fått lära sig att det är nödvändigt att gå igenom.

Jag har inte tänkt gå in på detaljerna, men han satte verkligen ord på sådant som jag tidigare bara haft i tanken. Älskar sådana samtal. Dem man kan minnas med ett leende på läpparna.

Varför inte pröva det en gång? Lös ett problem. Intala dig själv att du gjort så gott du kunnat och att du är nöjd med resultatet. Stäng sedan dörren. Problemet är ju löst... varför älta? Ta med dig det positiva - lär av det negativa!

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar