onsdag 4 mars 2009

Kloss under gaspedalen

De senaste åren kan man likna mitt liv med en berg å dalbana. Det har varit tufft med alla branta uppförsbackar, men jag har alltid fixat dem och hunnit återhämta mig i nedförsbackarna. Det har sällan varit raksträckor i mitt liv (där utöver återhämtning, även uppbyggnad och styrketräning inför livet ska ske). I en ung, frisk kropp går det nog att klara sig utan raksträckor, men jag är ju ingen ungdom längre... Vad ska man kalla sig? Medelålders??

Ju tuffare utmaningar jag ställts inför, desto hårdare har jag bitit ihop och kämpat. Gasat lite mer på livets gaspedal, duckat för alla varningstecken som försökt varsla mig om det som nu har hänt, vägrat stanna av och känna efter.

Nu har jag lagt en stor kloss under gaspedalen. Jag kan inte gasa för fullt längre, hur mycket jag än vill...

Jag har fått min behandling klart nu. Känner mig hemskt skakis i kroppen och väldigt muskelsvag. Biverkningar kanske..? Det sista droppet orsakade en hudrodnad på min arm och det bränner som eld utefter underarmen. En röd flamma syns precis i spåret av medicinens framfart i mina ådror.

Har gjort fuse på morgon, stökat bort lite tvätt, släppt ut hästarna och monterat min nya myspys-lampa i sovrummet. Nu vet jag inte om jag orkar något mer... måste gå och vila.

Paula är framme hos pappsen i Borås, känns tomt utan henne hemma. Malin verkar lite förkyld, hon pysslar med mig och tycker att vi ska ligga och gosa i soffan resten av dagen. Bra förslag, visst?! :-)

Stommarna till köksskåpen är snart färdigmonterade. Ska ta en bild strax så ni får se hur det börjar se ut. Innan helgen ska tapetseringen vara gjord!

Take care, P o K

6 kommentarer:

  1. Härligt att du är hemma igen. Var rädd om dig! Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack för omtanken och många kramar tillbaka! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar tegelstenar (du ska se du kan byta den mot en liten kökslist framåt sommaren).
    Sköt om er!

    SvaraRadera
  4. Skickar dig en dikt av Solveig von Schoultz.
    Tänkvärda ord, men vad som etsat sig fast, hos mig, är den sista meningen. Beslutsamhet, raseri och styrka samlat.

    Kramar //J



    Nödvändighetens näve

    Tre gånger dagligen tvingad på knä
    av nödvändighetens näve med mull på knogarna,
    fyra gånger sänkt i en svartspräcklig förvirring
    medan det försummade knackar i ett tomt bakhuvud,
    fem gånger åderlåten på den sista uthålligheten
    medan kärleken rinner bort genom fingertopparna,
    sex gånger bortmotad från rummet med den hemliga flöjten,
    sju gånger nedtrampad, sju gånger uppstigen med ett nytt trots,
    varje natt famnad av en sorg som sjunkit till botten,
    svalkad av drömmar, vitsippor, slängda vid vägkanten,
    väckt av en gryning med mörka ringar under ögonen –

    du tror du kuvar mig liv?

    Solveig von Schoultz
    (1907-96)
    Ur Eko av ett rop, 1946

    SvaraRadera
  5. Hejsan Konka...
    Jag ringde dig i helgen från sjukhuset i Lund. Läste in på din svarare.
    Tänker mkt på dig.
    Var rädd om dig.
    Love you xxx

    SvaraRadera
  6. Min //J... :-) Vilken fin dikt, kan inte läsa mig mätt på den! Kramar tillbaka.

    Konka min Konka... Jag är urusel på mobilsvar, skickar knappt ett sms numera. Tänker på dig med - hela tiden... Skönt att se att du är tillbaka vid datorn! :-) Love you 2. Kramiz.

    SvaraRadera