onsdag 25 mars 2009

Tonåring och TILTad

I morse överraskade vi min nyblivna tonåring med sång och present. Gissa om hon blev förvånad när hon såg en ny cykel i sitt rum!? :-) Hon har varit ute och provat den i snön och längtar med säkerhet tills det blir bättre cykelföre ute. Vi har inte hunnit justera in sadeln än, så den ser lite stor ut...


I eftermiddag åt vi tårta som mormor bakat. (Har ju fortfarande inget kök...) Storasyster Leena med lilla Hampus hälsade på. Jätteroligt! Oj, vad Hampus har börjat att prata.

Hampus kom och grattade moster Paula. I mamma Leenas knä.

Kalaset har vi kommit överens om att skjuta på, tills köket är klart. Tack för det! :-)
Pappa följde mig till Umeå Lasarett idag. Jag fixar verkligen inte att köra så långa sträckor. Direkt jag är stilla så vill ögonlocken falla igen. Inte bra när man sitter bakom ratten! TILT-undersökningen var jobbigare än väntat. Först skulle jag ligga vågrät i 10 min medans de tog EKG på mig. Sedan tippade de upp britsen jag låg på i 60 graders vinkel. Jag skulle vara helt stilla i 30 min, inte prata, inte vicka på huvudet, inte blunda - ingenting! Efter ca 15 min började jag att må illa. Jag började få problem med att stå upp och remmarna, som jag var fastspänd i, hjälpte till att hålla mig upprättstående. Efter ytterligare 5 min kände jag att jag inte skulle klara det längre. Jag kunde knappt andas, hjärtat bultade, synen försvann och svetten porlade över hela mig. Till slut svimmade jag.

Sköterskorna gav mig något för att höja puls och blodtryck och efter en stund var jag tillbaka i verkligheten. De berättade att mitt blodtryck försvunnit helt och att pulsen gått ner. I sådana lägen går det inte att stå upp - man måste ner i ryggläge. Blodtrycksfallen jag drabbas av är så häftiga och tydligen går de inte att göra så mycket åt..?

Jag tycker det känns oroväckande att veta att detta kan ske precis när som helst och var som helst. Vad händer om jag svimmar och slår mig ordentligt vid fallet? Usch, man blir ju nojig av att tänka på alla "tänk-om" saker.

Nu ska testresultaten granskas och skickas till min läkare i Skellefteå. Får väl höra vad de kommer underfund med senare.
Ida ringde i går och berättade att min Farmarpojke skadat sig i hagen. Ett sår på insidan skenbenet fram, med svullnad och värme. Hoppas det inte är något allvarligt! Nu måste han vila ett tag så vi får se att det inte blir värre... Har bokat in övernattningen i Boden nu inför avelsvärderingen, så han fååår inte bli skadad nu! Hans uppfödare från Småland kommer ju hit för att se honom delta i Boden, så det känns lite extra pirrigt!

Ha det bäst - helst till häst!

Farmarpojken vintern 07/08

2 kommentarer:

  1. Grattis grattis Paula! (kul att se Paula, hälsa henne jättemycket också)
    kramar!

    SvaraRadera
  2. kul att se leena menade jag ju!!

    SvaraRadera