onsdag 14 januari 2009

Ledarskap

Vilken svår uppgift...! :-) Att stå bredvid och försöka lotsa, hjälpa och stötta en blivande idrottsledare. När man hör "tavlorna" som kommer ur den stackars nervösa munnen, när man ser oron i blicken som flackar och när 45 minuters undervisning blir oändligt långa minuter... usch vad jag mår dåligt då!

Det positiva är att allt bara kan bli bättre! Denna blivande "ledare" kommer att växa enormt med sin uppgift och jag har lovat att göra mitt yttersta för att coacha henne rätt. Med kunskap, förberedelse samt en kom-ihåg-lapp i fickan kommer man långt! :-D

Har även varit med om en idrottsledare idag som började sin undervisning till barnen med att seriöst säga (och visa!) hur man INTE ska göra vissa saker. Jag trodde att jag skulle falla pladask när jag hörde och såg detta. Är det bara jag som tycker att allt negativt, ska i den största mån det går, plockas bort i det som sägs och lärs ut till barn (vuxna med för den delen)..? Varför beskriva hur man INTE ska göra vissa saker? Vad tror ni ungarna kommer att tänka på? Det de ska, eller INTE ska göra? Jag kan med 95% säkerhet säga att de kommer att tänka på allt de INTE ska göra. Och det man tänker på - det gör man...

En ryttare som sitter ihopsjunken i sadeln och behöver tänka på att räta upp sig, anser jag man ska uppmuntra att förbättra sin hållning och sträcka på sig, istället för att säga att hon/han INTE ska sitta så ihopsjunken. Om man hela tiden vänder kritiken till det positiva och försöker säga vad idrottsutövarna borde träna lite extra på, så tror jag de stärker sin självbild i sporten de utövar.

Att ge beröm hela tiden tror jag heller inte är bra. Berömmet ska man ha gjort sig förtjänt av. Det blir mycket mer välkommet om det verkligen menas när det sägs! För den skull så behöver man inte klanka ner eller kritisera när målen inte uppnås - utan i stället peppa, vägleda och öka motivationen hos utövaren att förbättra sig.

Ha det gott allihopa och hoppas ni kommer att sova lika gott som jag kommer att göra. (varför e jag så fruktansvärt trött...?) puss puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar