lördag 10 januari 2009

Rissletur


Idag har jag gjort något jag längtat efter nästan hela vintern - kört rissla med Farmarpojken! Jag har aldrig kört rissla förut, har bara hört talas om hur svårt och vingligt det är. Man måste ha en häst som inte är rädd för att skaklarna tar på bakbenen i svängarna, för risslan är som en pulka utan styrskenor = den åker väldigt lätt i sidled om det lutar åt något håll. Upptäckte att det är enklast att bara köra rakt fram och hålla mot plogkanten så att risslan fick stabilitet därifrån. Vändradien blir stor på ekipaget om man inte har en groom därbak, som knuffar efter risslan i svängarna. Eftersom skaklarna är gjorda av trä är det dessutom lätt att knäcka dem, ifall man vänder för tvärt och underlaget är för djupt. Det är alltså mycket att tänka på!
Skjutsade ungarna en sväng runt på gården och de tyckte det var väldigt speciellt... :-)
Tjejerna fick var sitt par med trickskidor i julklapp. De har nu äntligen insett tjusningen med att vara ute och åka med dem. Är så glad att de hittat en till sysselsättning istället för datorn... Nu letar de bra backar i skogen där de kan vara och åka innan mörkret kommer.
Ska ta mig i kragen och göra klart bokföringen nu när jag får vara ifred en stund. Det går bäst att jobba i tystnad. Ska bli så skönt att få klart årsavsluten för 2008. Ska även lägga upp medlemsregistret för ridklubben på idrottonline.se där man numera ska redovisa lok-stöden. Det kommer säkert att bli jättebra (bara det blir gjort nångång...)
Ha det bäst! P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar