måndag 12 januari 2009

Take it to the Next Level

Nu har jag äntligen fått säga det jag ville ha sagt i det där jobbiga ämnet..! :-) Jag har tyvärr flera bekanta som antingen lever i ett nära förhållande, försöker ta sig ur en knepig familjesituation eller har det besvärligt på jobbet, som dagligen utsätts för personer med mer eller mindre mängd av personlighetsdragen jag beskrivit i tidigare inlägg.

Mitt hjärta blöder för dessa personer. De har så låg självkänsla och dåligt självförtroende och tror att de inte klarar av att bryta upp, eller att de är värda något bättre... De sitter enligt egna ord fast och min uppgivenhet då det gäller att försöka hjälpa dem är stor. Nu är det ju tyvärr så att det går inte att hjälpa alla...

Som ordspråket säger: Ge mig mod att förändra det jag kan, kraft att acceptera det jag inte kan förändra och vishet att se skillnaden...

Önskar att jag kunde överföra lite mod, tilltro, tålamod, hopp, motivation och jävlar-anamma till dessa människor. Vi människor klarar allt - bara vi ger oss f-n på det! :-)

Nedan har jag listat några av de drag jag tycker utmärker sig mest hos offren till de som blir utsatta för psykisk misshandel i hemmet, på arbetsplatsen eller i andra relationer:

· de lägger ner mycket energi på att tillfredsställa andra, vara till lags
· vet inte vad han/hon själv tycker, tänker och känner om olika saker
· tvivlar på sitt eget omdöme, särskilt om ens egna åsikter och behov står i konflikt med någon annans
· har överutvecklad skuld och skam
· har en överutvecklad ansvarskänsla och bryr sig mer om andra än sig själv
· får skuldkänslor när de tänker på sig själv i första hand
· tar på sig (hela) skulden för problem i relationer
· förväxlar kärlek med medlidande och är benägna att älska människor de kan tycka synd om och "rädda"
· är opåkallat lojala
· dömer sig själva hårt
· uppfattar personlig kritik som ett hot
· blir skrämda av människors ilska
· har svårt att känna, identifiera och uttrycka känslor
· bär på undanträngda känslor av rädsla, sorg och vrede
· reagerar istället för att agera

Känner du någon som är i riskzonen för att bli utsatt av det jag skrivit om? Är du själv i riskzonen? Det är aldrig för sent att vända allt till det positiva...! Allt går med viljans kraft!

Nu lämnar jag detta ämne för ett bra tag. Känner att jag tömt ut det mesta ur min egen "hårddisk" kring detta. Hoppas jag berört någon, fått en annan till att tänka till lite extra, samt en tredje till att söka hjälp! :-)

Jag är stolt över att jag hann uträtta allt jag hade tänkt innan lunch idag. Det blev tom lite mer än jag hade tänkt..! :-) Nu är jag kompis med löneprogrammet igen, har fixat lönerapporteringarna klart till Fora och klurat ut många regler då det gäller redovisning av utbetalningar inom föreningar till Skatteverket. Jobbigt, men ack så lärorikt!!!

Har fått besked idag att mina undersökningar av tarmar m.m. börjar på fredag morgon. Wish me luck! :-)




1 kommentar:

  1. Hoppas undersökningen hjälper så att du blir frisk snart. Ha en bra dag i snön . kram Fia

    SvaraRadera