torsdag 8 januari 2009

Min livscoach

Coach är ett engelskt ord som betyder vagn på svenska. För att köra en vagn behövs en kusk. Jag har bestämt mig för att jag ska köra min egen vagn, jag coachar mig själv. Dit jag styr mitt liv - dit bär det iväg. Jag bestämmer det helt och hållet själv! Därmed inte sagt att jag ska eller behöver köra över en massa andra på vägen mot mina mål, men jag vet iaf vad jag har siktet inställt på.

Det pratas så mycket nu för tiden om att folk behöver en livscoach, eller att idrottsutövare behöver coachas för att framför allt bli starkare mentalt. "Vinnarskallar" gör det omöjliga möjligt och ger inte upp så lätt. De inväntar inte att slumpen ska avgöra hur det kommer att gå bättre för dem i livet, utan de tar aktivt tag i alla situationer som uppstår och försöker vända dem till det bästa.

Jag tror att det ibland är viktigt att intala sig själv att ett slut inte alltid är ett slut, utan att det samtidigt är början på något nytt! En avveckling behöver inte vara en punkt, ett bakslag inte en återvändsgränd... Allt ont för alltid något gott med sig!

Uppgivenhet, hopplöshet och andra negativa energitjuvande känslor vägrar jag numera ta del av. Det finns så många glädjeämnen som livet kan erbjuda - dem väljer jag att istället bjuda in i mina tankar!

Finns bara viljan - så klarar man allt! Det är jag helt övertygad om! Svårigheten blir om man är lite osäker på vad man egentligen vill... Mitt enda råd då, är att sluta ögonen, blunda, och lyssna inåt - inte utåt på det som sägs till dig. Lyssna istället på vad ditt hjärta säger dig. Känslan i maggropen, den där vi så ofta gör allt för att undvika att lyssna på.

Vi är alla så duktiga på att komma med undanflykter för att inte våga bryta gamla tankebanor eller invanda levnadsmönster. Bekvämligheten och osäkerheten inför vad som komma skall sätter käppar i hjulen. Vi törs inte lita på vår egen kapacitet och låter oss styras av alla "tyckare" som mer än gärna vill styra oss dit det bäst behagar.

Men så här är det: Motivation, självdiciplin, järnvilja och en god medvetenhet om mina misslyckanden här i livet har blivit till min växtkraft. Fokus på min livsplan och mina mål ska behållas och jag vet att jag kommer att lyckas!

Ha det bäst - helst till häst!

1 kommentar:

  1. KLART DU KOMMER ATT LYCKAS!
    Du måste bara lära dig deligera (till man, familj, andra som finns nära!?)
    Det finns så många måsten, barn familj och djur!
    KOM IHÅG ENSAM ÄR INTE ALLTID STARK!!
    KRAM PÅ DEJ (var rädd om dej finns bara en du)

    SvaraRadera