måndag 12 januari 2009

Mina rättigheter

Har berört detta ämne tidigare, men känner att jag måste ta i det igen...

Min Rättighetslista i en SUND relation

1. Jag har rätt att bli behandlad med värdighet och respekt.
2. Jag har rätt att slippa psykisk eller fysisk misshandel.
3. Jag har rätt till att få mina rättigheter tillgodosedda och förhandlade innan förhållandet kan avslutas.
4. Jag har rätt att äga mina egna tankar och känslor.
5. Jag har rätt att ärligt och uppriktigt tala om för min partner vad jag tänker och känner - även när min partner har en annan uppfattning - utan att bli straffad för det.
6. Jag har rätt till ett eget liv utanför relationen (äktenskapet).
7. Jag har rätten att fortsätta att växa och utvecklas.
8. Jag har rätt att tala öppet om och försöka reda ut missförhållanden I relationen.
9. Jag har rätt att avsluta förhållandet om det inte motsvarar mina behov.
10. Jag erkänner att min partner har samma rättigheter som jag själv.


Psykisk misshandel (emotionella kränkningar, känslomässig utpressning, vuxenmobbning, psykiska trakasserier, verbalt våld) innebär att någon försöker påverka, kontrollera och dominera någon annan genom att manipulera, kränka och hota vederbörande.

Misshandlaren kan vara en man eller kvinna; en förälder, ett syskon och andra släktingar, en partner, före detta partner, förälder till gemensamma barn eller en granne, vän, föreningsmedlem, lärare, själavårdare, affärspartner, chef eller kollega.

Okunskap vad gäller den psykiska misshandeln och offrets situation och reaktioner kan leda till att omgivningen ifrågasätter, skuldbelägger eller patologiserar (sjukförklarar) den misshandlade istället. Något som inte bara försvårar läkningen utan till och med kan resultera i att man driver tillbaka offret i misshandlarens våld.

Den misshandlade behöver bekräftelse för att kunna befria sig från den skuld (och skam) som ofta håller dem fångna även långt efter att de lyckats fly misshandeln, samt hjälp att bearbeta det psykiska traumat. Med detta inte sagt att offret inte kan behöva ”ta en titt” på sig själv också, tvärtom. Den enda man kan påverka och förändra är sig själv. Denna process blir dock effektivare och mer konstruktiv, bland annat mindre skuldtyngd, om man först blir medveten om vad som hände och varför, vad det är man har att förhålla sig till.

”Den amerikanske psykoterapeuten Spiegel sammanfattar den förändring av traditionell psykoterapi som krävs för att den ska anpassas till offren: ”I den traditionella psykoterapin uppmuntras patienten att ta på sig ett större ansvar för livets problem, medan man måste hjälpa offret att ta på sig ett mindre ansvar för traumat.” Att komma loss ur skuldkänslorna gör det möjligt att ta sig an sitt lidande, och det är först senare, när lidandet har avlägsnats, när man har upplevt tillfrisknandet, som man kan komma tillbaka till sin egen historia och försöka förstå varför man har gått in i en sådan destruktiv relation, varför man inte har kunnat försvara sig.”


Texten hämtat från http://www.narcissism.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar